
Wanneer ik vertel ‘ik ontwerp de branding voor een bedrijf’ zeggen mensen vaak: ‘oh ja, een logo bedoel je?’
Wel, een branding bestaat uit veel meer dan enkel een logo. Het bevat veel meer elementen. In mijn allereerste podcast aflevering ga ik hier dieper op in.
1. Je branding bestaat uit…
Een logo. Jouw logo is het meest ‘zichtbare’ deel van je brand. Dit valt het meeste op en hier pak je zelf het meeste met uit. Denk maar aan een flyer, website, visitekaartje. Hier zie je overal je logo staan. Een goed logo heeft ook verschillende variaties. Wanneer jouw bedrijf een lange naam heeft, kan je deze niet altijd in zijn meest uitgebreide vorm weergeven. Daarom moet je altijd zorgen dat er ook verschillende variaties van je logo bestaan.
Een kleurenpalet. Verschillende kleuren zorgen voor verschillende gevoelens en emoties. Het is daarom niet alleen belangrijk om te kijken naar de betekenis van de kleuren, maar ook welke emoties ze oproepen. Je kan namelijk moeilijk verwachten dat een begrafenisondernemer vrolijke en frivole kleuren heeft of dat een bloemenwinkel een zwart/wit logo zou hebben. Door de juiste emoties, en dus de juiste kleuren, te koppelen aan je merk, trek je automatisch klanten aan die zich hierdoor aangetrokken voelen.
Lettertypes. Ook de lettertypes die je gebruikt, zorgen voor een bepaalde sfeer. Kies je voor klassiek of toch eerder modern. Handgeschreven of liever een fantasierijk lettertype. Elk hebben ze hun eigen vibe en emotie.
Strategie. In zo’n strategie gaan we kijken naar ‘wie ben jij?’ en welke waarden jij belangrijk vindt. Wat zijn jouw doelen voor de komende 5 jaar en voor welke klant werk jij het liefst? Hierdoor weet je hoe je vol vertrouwen moet communiceren en hoe je ideale klant aan te spreken.
En werken voor je ideale klant is iedere ochtend opstaan met een glimlach. Je zal merken dat je jouw werk veel liever zal doen. Die ideale klant schat jou naar waarde. Ze zien de kwaliteit die jij aanbiedt en willen daarom enkel met jou werken. Er zijn geen discussies over prijzen of facturen. Neen, ze vertrouwen op jouw expertise.
2. Je brandbook, je gouden bijbel
Al deze essentiële onderdelen staan gebundeld in een brandbook. Ik durf het vaak de ‘gouden bijbel’ te noemen. Ik laat deze altijd drukken en stuur dit op naar mijn klanten. Je zal deze sneller naast je leggen of zelfs op je bureau laten liggen. Op deze manier kan je hier snel eens in bladeren of terugkijken. Ideaal als je social media posts moet ontwerpen of teksten gaat schrijven voor je website.
Je brandbook is de handleiding van je merk. Weten hoe je je branding moet gebruiken is essentieel.
3. Tijd voor consistentie
Dankzij een uitgebreide branding ben je consistent. Wij mensen houden nu eenmaal van consistentie. Het geeft ons een gevoel van veiligheid. Het zorgt ervoor dat volgers het gevoel krijgen ‘dat ze je kennen’.
Want het is zo jammer als je klanten vanuit je Instagram lokt naar je website en dat ze hierop komen en denken ‘oei, ik ben precies verkeerd’. Ze haken af omdat ze niet datzelfde vertrouwensgevoel hebben op je website. Hierdoor verlies je verkoop.
Want goed zijn in je vak is niet voldoende – je moet ook duidelijk weergeven welke kwaliteit je biedt. Mensen gaan je waarde pas zien op het moment dat je die waarde ook effectief weerspiegelt.
Door je social media en je website één geheel te laten vormen, straal je professionaliteit en expertise uit. Klanten kiezen jou voor die kwaliteit en waarde.
Daarom is het nu echt tijd om te gaan investeren in een branding die jouw ideale klanten aantrekt. Boek nu je plek in mijn agenda!
Ontdek hier de volledige podcast aflevering
Klaar om te investeren in een branding?
Boek nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek.