Blog: Hoe maak ik een Pinterest moodboard?

Je wilt starten met de re-branding van je merk. Alleen, hoe begin je daar nu aan?

Alles start met een duidelijk moodboard. Zo krijgt je grafisch ontwerper een duidelijk zicht op de sfeer die je wilt uitstralen. Zo’n moodboard legt de globale look en feel van jouw brand vast. Het zorgt voor inspiratie en nieuwe ideeën.

Vandaag leg ik jou uit hoe je een goed en duidelijk moodboard kan maken.

 

1. Ga naar Pinterest

Indien je nog geen account hebt, maak er zo snel mogelijk eentje aan. Er zal een nieuwe wereld voor je open gaan.

Maak een nieuw bord en geef het de naam ‘Re-branding {jouw bedrijfsnaam}’.

Je kan ervoor kiezen om een bord publiek of verborgen te zetten. Als je niet wilt dat andere jouw pins zien, zet dan je bord verborgen. Daarna is het tijd om aan het pinnen te slaan.

 

2. Verzamel foto’s

Zoek op pinterest naar alle foto’s waarvan je het gevoel hebt dat deze bij jouw brand passen. Wat kan je zoal pinnen?

  • logo’s (du-uh),
  • kleurenpaletten,
  • interieur afbeeldingen,
  • patronen,
  • stoffen,
  • lettertypes,
  • drukwerk,
  • juwelen,
  • kledij,

PS. Heb je foto’s gezien op Instagram of in een magazine? Maak er een foto van en upload dit naar je Pinterest bord. Zo krijg je één overzicht van alle foto’s die jou aanspreken.

 

3. Verwijder terug pins

Nu hoor ik je denken: Wat?
Of om het in de woorden van Martien Meiland te zeggen: ‘Wat zegt die vrouw nou?’

Ja hoor! Ik wil dat je pins verwijderd uit je bord. Kijk nog eens met een kritisch oog naar jouw moodboard.

Passen al deze pins bij mijn brand?
Is dit de sfeer die ik wil uitstralen?
Hoe wil ik overkomen op mijn bezoekers/volgers?

Je hoeft dit niet direct te doen. Laat dit desnoods even liggen en kijk je de volgende dag met een frisse blik naar je bord vol ideeën.

 

4. Deel met jouw designer

Nadat je volledig tevreden bent kan je jouw bord delen met jouw grafisch vormgever. Ik heb graag dat klanten dit op voorhand met me delen. Dan kan ik al voor de kick-off meeting een duidelijk look uitzetten.

Bespreek tijdens jouw meeting uitvoerig waarom je deze pins gekozen hebt zodat dit allemaal duidelijk is voor jouw designer.

Wat dan? Wachten…

Daarna is het aan de designer om van dit moodboard een passende nieuwe branding te ontwerpen die 100% bij jouw merk past.

Klaar om te gaan pinnen?

Kijk dan zeker eens naar het pinterest bord van AS buro