Iedereen kent kleur en iedereen krijgt een gevoel wanneer je een kleur ziet. Het ene kleur zal jij mooi vinden, maar je nonkel kan dit dan weer een verschrikkelijk kleur vinden. Hoe komt dat? Kleur roept gevoelens op. Vandaag ga ik graag wat dieper hierop in met jou want ook kleuren kiezen is zeer belangrijk bij voor jouw brand!

Rood

Het kleur rood is een zeer opvallend kleur. Ideaal dus als je in het oog wilt springen.
Enkele bekende merken met de kleur rood zijn Coca-Cola, Levi’s of YouTube. Zij willen je een gevoel van kracht en energie geven.

 

PositiefNadelig
EnergieOngeduldig
PassieAgressie
MoedDominant
LiefdeUitdagen
1
1
1
1
1

Oranje

De kleur oranje is een zeer warm en toegankelijk kleur. Maar ook een kleur dat speelsheid naar boven brengt. Bekende merken die het kleur oranje gebruiken zijn: Fanta, Coolblue, Amazon en Nickelodeon. Al deze bedrijven zijn gericht op optimisme en vriendelijkheid.

 

PositiefNadelig
BalansKinderlijk
WarmteGoedkoop
SociaalSpeels
OptimismeNieuwsgierig

 

1
1
1
1
1

Geel

Ook geel geeft je een gevoel van warmte en enthousiasme, denk maar aan de zon. Bekende merken met de kleur geel zijn Zwitsal, IKEA, McDonald’s en DHL. Zij willen het het gevoel van positiviteit, plezier en energie willen geven.

 

Positief

Nadelig

Enthousiasme

Goedkoop

Creativiteit

Nervositeit

Vriendelijkheid

Angst

Geluk

Irritatie

1
1
1
1
1

Groen

Wil je graag een veilig en kalmerend gevoel creëren dan moet je zeker groen gebruiken. Sectoren die vaak groen gebruiken zijn banken en welzijn. De bekendste merken die jij waarschijnlijk wel kent die groen gebruiken zijn: Starbucks, Spotify en Greenpeace.

 

Positief

Nadelig

Veiligheid

Jaloezie

Ontspanning

Bederf

Welzijn

Verveling

Kalmerend

eco

1
1
1
1
1

Blauw

Met het kleur blauw willen bedrijven vaak een gevoel van vertrouwen creëren. Blauw wordt vaak in de IT en communicatie sector gebruikt. Bekende merken die blauw gebruiken zijn Facebook, Paypal, Skype, Dove.

Positief

Nadelig

Vertrouwen

Koud

Eerlijkheid

Conservatief

Aandacht

Zakelijk

Intelligent

Afstandelijk

1
1
1
1
1

Paars

Het kleur paars geeft een gevoel van luxe. Het is een kleur dat vaak ook met royalty geassocieerd wordt. Ook bij vrouwelijke of spirituele merken wordt vaak paars gebruiken. De bekendste merken die paars gebruiken zijn Instagram, Hallmark, Milka en Yahoo.

 

Positief

Nadelig

Wijsheid

Mysterieus

Luxe

Decadent

Fantasierijk

Spiritueel

Respectvol

Introversie

1
1
1
1
1

Roze

Het kleur roze brengt een gevoel van zorgzaamheid en vrouwelijkheid. Maar ook een gevoel van beleefdheid en benaderbaarheid zijn redenen waarom bedrijven kiezen voor roze. Bekende merken als Victoria Secret, Barbie en LG gebruiken roze voor hun branding.

Positief

Nadelig

Kalmerend

Zwak

Verzorgen

Hulpeloos

Zoet

Kinderlijk

Onschuldig

Behoeftig

1
1
1
1
1

Wit – Beige – Ecru

Het kleur wit staat voor zuiverheid en perfectie. Maar bovenal is het ook een zeer neutraal kleur. Wanneer je als bedrijf veel wit in je branding gebruikt geeft dit ook een zeer strak en modern gevoel. Denk maar aan bedrijven als Apple en Zara. 

 

Positief

Nadelig

Balans

Lichtheid

Zacht

Gemak

Puurheid

Steriel

Een nieuw begin

Onverschillig

1
1
1
1
1

Bruin

Met bruin krijg je ook een warm en gezellig gevoel, maar heeft ook een mannelijke energie. Denk maar aan aarde en hout. Bedrijven die bruin gebruiken willen een landelijk en oud gevoel creëren. Enkele bekende merken met het kleur bruin zijn Nespresso, M&M’s en UPS.

Positief

Nadelig

Veiligheid

Saai

Betrouwbaarheid

Oud

Gezellig

Duf

Warmte

Standvastig

1
1
1
1
1

Zwart

Desondanks dat zwart een kil en ontoegankelijk gevoel kan weergeven, wordt dit toch vaak gebruikt in brandings. Het zorgt voor een strak en modern gevoel. Enkele bekende merken die enkel zwart hebben in hun logo zijn: Adidas, Chanel, Appel en Zara.

 

Positief

Nadelig

Verfijning

Gezaghebbend

Vermogen

Formeel

Elegantie

Angst

Kracht

Duisternis

1

Dus wanneer je aan de slag gaat is het niet altijd belangrijk dat jij de kleuren mooi vindt, maar dat je ook rekening houd met de betekenis errond én welk gevoel ze weergeven. Een branding kan namelijk staan of vallen met de kleuren. Denk dus goed na voor je ermee aan de slag gaat.